Informaatioteknologian tiedekunta
Tiedekunnan pääsivu |   Tiedekunnan henkilöstölle |   Yliopiston pääsivu | Yliopiston henkilöstölle

Uusien työntekijöiden perehdyttäminen tiedekunnassa



Perehdyttämisen tavoite

Tavoitteena on antaa kokonaiskuva tiedekunnasta laitoksineen, sen tavoitteista ja toiminnasta sekä asemasta yliopisto-organisaatiossa ja viranhaltijan omasta osuudesta tässä kokonaisuudessa. Perehdyttämisessä lähin työyhteisö huolehtii siitä, että uusi työtoveri tutustuu työympäristöön ja oman työyhteisönsä tavoitteisiin, toimintaan ja tapoihin. Esimies vastaa perehdyttämisen järjestämisestä. Perehdyttäjä on tukihenkilö, joka yleensä on lähin esimies tai muu työtoveri. Hän huolehtii uuden työntekijän opastuksesta työtehtäviin. Laitosten henkilökunnan perehdyttämisestä vastaavat ensisijaisesti laitosjohto, oppiaineiden professorit sekä tutkimusprojektien vetäjät.

Perehdyttämisen järjestäminen

Työhönottohaastattelussa hakijalle kerrotaan varsinaisten työtehtävien lisäksi palvelussuhteen ehdoista sekä tiedekunnan toiminnasta ja tavoitteista. Ennen työn aloittamista uudelle työntekijälle annetaan tiedekuntaa, laitosta ja yliopistoa käsittelevää aineistoa, mm.Tervetuloa Jyväskylän yliopistoon-opas.

Työtila varataan ja varustetaan valmiiksi, jotta uusi työntekijä tuntee itsensä tervetul-leeksi ensimmäisenä työpäivänään. Työtovereille kerrotaan etukäteen uuden työnteki-jän saapumisesta ja sovitaan yhdessä eri henkilöiden osuuksista perehdyttämisen toteuttamisessa.

Perehdyttäjän muistilista:

  1. Uuden työntekijän perehdyttäminen on suunniteltu työyksikössä
  2. Uuden työntekijän vastaanottaminen
  3. Työtovereiden esittely
  4. Tiedekunnan, laitosten, työyksikön ja Jyväskylän yliopiston esittely
  5. Työympäristön esittely
    • kiinteistö kulkureitteineen, pysäköinti, ilmoitus uudesta työntekijästä vahtimestareille ja kiinteistön avaimet, kellokortti jne.
    • tiedekunnan kanslia
    • yhteiset tauko- ja sosiaalitilat
    • toimisto- ja muut palvelut
    • tilavaraus- ja tietotekniikkapalvelut
    • puhelimen käyttö ja puhelimeen vastaaminen, muista antaa ilmoitus puhelinvaihteeseen uudesta työntekijästä
    • postin lähettäminen yliopiston sisällä ja ulkopuolelle, sähköpostiosoite
    • koneet ja laitteet kuten faksit, kopiokoneet ja työasema, jolle tarvittavat ohjelmat asennettu
    • osoite- ja yhteystiedot, lomake- ja asiakirjapohjat
    • työtarvikkeiden hankkiminen, tarvikevarasto
    • paperi- ym. jätteiden lajittelu ja keräys

  6. Palvelut
  7. Työnopastus
    • työn esittely ja sen kytkeminen työyksikön tehtävään
    • työn edellyttämät vastuut, velvollisuudet ja oikeudet
    • raportointijärjestelmien käyttövelvoitteet
    • työmenetelmien opettaminen; projektitoiminnan periaatteet, kurssien pitäminen ja dokumenttien säilyttäminen, kuulustelut, toimintatavat jatko-opiskelijoiden ohjauksessa
    • etätyöoikeus

  8. Palvelussuhteen ehtojen läpikäynti
  9. Säädökset ja sopimukset
  10. Henkilöstön kehittäminen
  11. Tiedotus
    • tiedekunnan ja yliopiston www-sivut
    • työyksikön omat kokoukset, sähköposti
    • laitoksen tiedotusyhdyshenkilö eli oto -tiedottaja
    • ilmoitustaulut ja niiden sijainti
    • Jyväskylän yliopiston tiedotuslehti Tiedonjyvä
    • Sähköjyvä- yliopiston viikkotiedote

  12. Työsuojelu
  13. Palautekeskustelu




15-10-2003 webmaster@infotech.jyu.fi