| Suomalainen lainsäädäntöprosessi
		RASKE2-hankkeessa keskeisen huomion kohteena on Suomen lainsäädäntöprosessi (ks. kontekstikaavio). 
        Lainsäädäntöprosessi voidaan jakaa esimerkiksi seuraaviin vaiheisiin: 
		hallituksen esityksen valmistelu ministeriöissä, 
		hallituksen esityksen valtioneuvostokäsittely, lakiesityksen 
		eduskuntakäsittely ja hyväksytyn lain käsittely valtioneuvostossa.
              1. Hallituksen esityksen valmistelu ministeriössä
 
 0. Aloitteen tekeminen
 
  Perustuslaissa säädetään: "Lain säätäminen tulee eduskunnassa vireille hallituksen esityksellä taikka 
        	kansanedustajan lakialoitteella, joka voidaan tehdä eduskunnan ollessa koolla". 
        Käytännössä pääosa lakien säätämisasoista tulee hallitukselta, jonka hallitsemassa 
        koneistossa eri tahojen esittämät ideat (myös EU-lainsäädännön vaikutus) 
        valmistellaan hallituksen esityksiksi. Seuraavassa tarkastellaan lainvalmistelua juuri hallituksen esityksen käsittelyn näkökulmasta. 
  Säädösvalmistelu on 
			yhteiskuntapoliittista suunnittelua, jossa tarvitaan riittävä 
			tietopohja sekä uudistustahto ja -taito. Keskeistä 
			säädösvalmisteluvaiheessa on selvittää vallitseva yhteiskunnallinen 
			ja oikeudellinen tilanne, asettaa uudistuksen tavoitteet ja valita 
			keinot tavoitteiden saavuttamiseksi. Lainsäädännön valmistelutyö 
			tehdään siinä ministeriössä, jonka toimialaan asia kuuluu. 
			Toimialajaosta on säädetty valtioneuvoston ohjesäännössä (262/2003). 
			Valmistelutyön voi tehdä yksikin virkamies apunaan teknisiä asioita 
			tekevä henkilöstö, mutta merkittäviä ja laajakantoisia asioita 
			varten perustetaan lainsäädäntöhanke.  Tällaisia hankkeita 
			valmistellaan valtioneuvoston tai ministeriöiden asettamissa 
			komiteoissa, työryhmissä, toimikunnissa ja muissa hankkeissa, joissa 
			on mukana eri hallinnonalojen, puolueiden ja muiden tahojen 
			edustajia. Valmistelutyötä tukevat kielenkääntäjät ja mahdollisesti 
			taittotyön tekevät henkilöt. Valmistelu voidaan jakaa 
			seuraaviin alavaiheisiin: esivalmistelu, perusvalmistelu, 
			lausuntovaihe, jatkovalmistelu, laintarkastus ja esittelykuntoon 
			saattaminen. Käytännössä prosessissa voi olla iteraatioita ja 
			toisaalta esim. selkeissä lakipykälien muokkaustapauksissa 
			eteneminen voi olla suoraviivaisempaakin. Vaiheen keskeisimpänä tuloksena 
			on esittelyvalmis hallituksen esitys, joka voidaan lähettää 
			valtioneuvoston käsittelyyn. 2. Hallituksen esityksen valtioneuvostokäsittely
  Hallituksen esityksen 
			käsittelyn viralliset vaiheet valtioneuvostossa ovat 
			yleisistuntokäsittely ja presidentin esittely, joita ennen 
			eriasteisissa valmisteluvaiheissa olevia esityksiä käsitellään 
			ministerivaliokunnissa ja -työryhmissä sekä hallituksen 
			iltakoulussa. Virallisista vaiheista ensimmäisenä lakiesitystä 
			käsitellään valtioneuvoston yleisistunnossa, jossa esittelijänä 
			toimii valtioneuvoston esittelijä ja jossa tehdään ratkaisuehdotus 
			presidentille. Sitten presidentin esittelyssä, jossa ministeri 
			toimii esittelijänä, presidentti tekee päätöksen hallituksen 
			esityksen lähettämisestä eduskunnan käsittelyyn. Vaiheen tuloksena on 
			hallituksen esitys, joka lähetetään eduskuntakäsittelyyn. Hallituksen esitykset uusiksi laeiksi sisältävät: 
			 
              suppean kuvauksen esityksen pääasiallisesta sisällöstä lain tavoitteet ja keskeiset ehdotuksetlain yleisperustelut (kuvaus nykytilasta, tavoitteista ja keskeisistä ehdotuksista, vaikutuksista ja valmistelusta)
              yksityiskohtaiset perustelut pykälittäinvoimaantuloa koskevan esityksen, varsinaisen lakitekstin ja
              rinnakkaistekstit.  Hallituksen esitykset annetaan eduskunnalle suomen- ja 
            ruotsinkielisinä sekä saameksi säädöksen koskiessa erityisesti 
            saamelaisia. 
		(Ks. Valtioneuvoston toiminta.)
 3. Lakiesityksen eduskuntakäsittely
  Eduskunnassa lakiesitys tulee esille ensimmäistä 
			kertaa eduskunnan täysistunnossa, jossa käytävän lähetekeskustelun 
			tarkoituksena on antaa evästyksiä asiaa käsittelevälle 
			valiokunnalle. Kaikki esitykset ja aloitteet käsitellään 
			valiokunnissa ennen päätöstä. Samaa asiaa koskevien hallituksen 
			esityksien ja lakialoitteiden käsittely yhdistetään valiokunnissa. 
			Valiokunta valmistelee mietinnön, jonka jälkeen esitys palaa 
			eduskunnan täysistuntoon ensimmäiseen käsittelyyn. Laki hyväksytään 
			tai hylätään lopullisesti täysistunnon toisessa käsittelyssä. Perustuslailla on 
			erityismenettely, jossa toisessa käsittelyssä hyväksytty lakiehdotus 
			jätetään lepäämään vaalien ylitse tai se julistetaan kiireelliseksi. 
			Tämän raportin kuvauksiin ei ole perustuslain käsittelyjärjestyksen 
			erityismenettelyn vaiheita lisätty. Tämän vaiheen keskeisimpänä tuloksena syntyy eduskunnan vastaus. 
			Vastaus annetaan valtioneuvostolle. (Ks. Eduskunta lainsäätäjänä.)
 4. Hyväksytyn lain käsittely 
valtioneuvostossa
  Hyväksytyn lain käsittely 
			valtioneuvostossa sisältää seuraavat vaiheet: lain vahvistaminen 
			(valtioneuvoston yleisistunto ja presidentin esittely) ja lain 
			julkaiseminen. Tämän vaiheen tuloksena laki julkaistaan Suomen 
			säädöskokoelmassa, joka on saatavilla sekä paperimuodossa (Suomen 
			säädöskokoelman vihkoset, Suomen laki I ja II lakikirjat) että 
			sähköisenä Internetissä (Finlex-säädöstietopankki). Lainsäädäntöprosessiin liittyviä toimintojaTiedottaminen ja koulutus
  Tässä tarkastellaan edellä 
			kuvattuun lainsäädäntöprosessiin liittyviä toimia, joita ei olisi 
			riittävän täsmällisesti voitu sijoittaa prosessikuvaukseen, jotka 
			ovat luonteeltaan jatkuvia. 
 Tarve tiedottaa lain 
			säätämisestä vaihtelee. Useissa tapauksissa säädösten muuttumisesta 
			pitää tiedottaa hyvissä ajoin, jotta yksilöille ja yhteisöille 
			annetaan mahdollisuus sopeutua muutoksiin.  Valtioneuvoston tiedotusyksikkö 
			huolehtii pääministerin johdolla valtioneuvoston tiedottamisesta, 
			sovittaa yhteen valtionhallinnon tiedotustoimintaa sekä huolehtii 
			valtionhallinnon ulkoisen tiedotuksen yleisestä kehittämisestä. 
			Käytännössä ministeriöt ja niiden viestintä/tiedotusyksiköt 
			huolehtivat itse omasta tiedotustoiminnastaan ja sen kehittämisestä. 
			 Ministeriöissä laajoista 
			hankkeista laaditaan viestintäsuunnitelma. Tiedottamisessa on 
			otettava huomioon valtionneuvoston kanslian suositukset 
			valtionhallinnon viestinnässä noudatettavista periaatteista ja 
			toimintatavoista. Valmistelijoiden on annettava tietoa 
			tiedotusvälineille ja kansalaisille lainsäädännön 
			valmisteluvaiheista, esillä olevista vaihtoehdoista ja niiden 
			vaikutusten arvioinneista sekä asiaan liittyvistä yksilöiden ja 
			yhteisöjen vaikutusmahdollisuuksista. Valmisteluun liittyvät 
			mietinnöt ja lausuntokierrokselle lähteneet ehdotukset tulee 
			julkaista ministeriön internet-sivuilla.  Eduskuntakäsittelyn osalta 
			hoitaa tiedotuksen eduskuntatiedotus, jonka päätehtäväalueita ovat 
			mediaviestintä, verkkoviestintä sekä kansalaisten tiedotuspalvelu. 
			Se järjestää tiedotustilaisuuksia, tekee tiedotteita ja vastaa 
			median tietopalvelusta. Tiedotus koordinoi eduskunnan verkkopalvelua 
			ja toimittaa Uutisruutua. Kansalaisten informoimiseksi tuotetaan mm. 
			esittelyaineistoja, kalentereita ja julkaisuja, sekä vastataan 
			puhelin-, sähköposti- ja kirjeviesteihin.  Viranomaistahojen lisäksi 
			tiedottamisesta pitävät huolen myös etujärjestöt ja yhteisöt, jotka 
			järjestävät jäsenilleen myös koulutusta.  Täytäntöönpano ja vaikutusten seuranta 
 Lain täytäntöönpano voi 
			edellyttää alempien säädösten muuttamista ja lain rinnalla onkin 
			mahdollisesti jo valmisteltu asetuksia. Laajoissa 
			kokonaisuudistuksissa on jo valmisteluvaiheessa suunniteltava, miten 
			lain vaikutusten seuranta toteutetaan. Jälkikäteinen seuranta on 
			tärkeää erityisesti silloin, jos säädöshankkeen vaikutusten 
			selvittämiseen on liittynyt ongelmia tai epävarmuutta. Säädöksen vaikutuksia voidaan (tulevaisuudessa) seurata esimerkiksi 
		www.otakantaa.fi -palvelussa, jossa aihepiiristä mahdollisesti käydään 		keskustelua. 
              
             << Takaisin etusivulle
 |