Suomalainen lainsäädäntöprosessi
RASKE2-hankkeessa keskeisen huomion kohteena on Suomen lainsäädäntöprosessi (ks. kontekstikaavio).
Lainsäädäntöprosessi voidaan jakaa esimerkiksi seuraaviin vaiheisiin:
hallituksen esityksen valmistelu ministeriöissä,
hallituksen esityksen valtioneuvostokäsittely, lakiesityksen
eduskuntakäsittely ja hyväksytyn lain käsittely valtioneuvostossa.
0. Aloitteen tekeminen
Perustuslaissa säädetään: "Lain säätäminen tulee eduskunnassa vireille hallituksen esityksellä taikka
kansanedustajan lakialoitteella, joka voidaan tehdä eduskunnan ollessa koolla".
Käytännössä pääosa lakien säätämisasoista tulee hallitukselta, jonka hallitsemassa
koneistossa eri tahojen esittämät ideat (myös EU-lainsäädännön vaikutus)
valmistellaan hallituksen esityksiksi. Seuraavassa tarkastellaan lainvalmistelua juuri hallituksen esityksen käsittelyn näkökulmasta.
1. Hallituksen esityksen valmistelu ministeriössä
Säädösvalmistelu on
yhteiskuntapoliittista suunnittelua, jossa tarvitaan riittävä
tietopohja sekä uudistustahto ja -taito. Keskeistä
säädösvalmisteluvaiheessa on selvittää vallitseva yhteiskunnallinen
ja oikeudellinen tilanne, asettaa uudistuksen tavoitteet ja valita
keinot tavoitteiden saavuttamiseksi.
Lainsäädännön valmistelutyö
tehdään siinä ministeriössä, jonka toimialaan asia kuuluu.
Toimialajaosta on säädetty valtioneuvoston ohjesäännössä (262/2003).
Valmistelutyön voi tehdä yksikin virkamies apunaan teknisiä asioita
tekevä henkilöstö, mutta merkittäviä ja laajakantoisia asioita
varten perustetaan lainsäädäntöhanke. Tällaisia hankkeita
valmistellaan valtioneuvoston tai ministeriöiden asettamissa
komiteoissa, työryhmissä, toimikunnissa ja muissa hankkeissa, joissa
on mukana eri hallinnonalojen, puolueiden ja muiden tahojen
edustajia. Valmistelutyötä tukevat kielenkääntäjät ja mahdollisesti
taittotyön tekevät henkilöt.
Valmistelu voidaan jakaa
seuraaviin alavaiheisiin: esivalmistelu, perusvalmistelu,
lausuntovaihe, jatkovalmistelu, laintarkastus ja esittelykuntoon
saattaminen. Käytännössä prosessissa voi olla iteraatioita ja
toisaalta esim. selkeissä lakipykälien muokkaustapauksissa
eteneminen voi olla suoraviivaisempaakin.
Vaiheen keskeisimpänä tuloksena
on esittelyvalmis hallituksen esitys, joka voidaan lähettää
valtioneuvoston käsittelyyn.
2. Hallituksen esityksen valtioneuvostokäsittely
Hallituksen esityksen
käsittelyn viralliset vaiheet valtioneuvostossa ovat
yleisistuntokäsittely ja presidentin esittely, joita ennen
eriasteisissa valmisteluvaiheissa olevia esityksiä käsitellään
ministerivaliokunnissa ja -työryhmissä sekä hallituksen
iltakoulussa. Virallisista vaiheista ensimmäisenä lakiesitystä
käsitellään valtioneuvoston yleisistunnossa, jossa esittelijänä
toimii valtioneuvoston esittelijä ja jossa tehdään ratkaisuehdotus
presidentille. Sitten presidentin esittelyssä, jossa ministeri
toimii esittelijänä, presidentti tekee päätöksen hallituksen
esityksen lähettämisestä eduskunnan käsittelyyn.
Vaiheen tuloksena on
hallituksen esitys, joka lähetetään eduskuntakäsittelyyn. Hallituksen esitykset uusiksi laeiksi sisältävät:
- suppean kuvauksen esityksen pääasiallisesta sisällöstä
- lain tavoitteet ja keskeiset ehdotukset
- lain yleisperustelut (kuvaus nykytilasta, tavoitteista ja keskeisistä ehdotuksista, vaikutuksista ja valmistelusta)
- yksityiskohtaiset perustelut pykälittäin
- voimaantuloa koskevan esityksen, varsinaisen lakitekstin ja
rinnakkaistekstit.
Hallituksen esitykset annetaan eduskunnalle suomen- ja
ruotsinkielisinä sekä saameksi säädöksen koskiessa erityisesti
saamelaisia.
(Ks. Valtioneuvoston toiminta.)
3. Lakiesityksen eduskuntakäsittely
Eduskunnassa lakiesitys tulee esille ensimmäistä
kertaa eduskunnan täysistunnossa, jossa käytävän lähetekeskustelun
tarkoituksena on antaa evästyksiä asiaa käsittelevälle
valiokunnalle. Kaikki esitykset ja aloitteet käsitellään
valiokunnissa ennen päätöstä. Samaa asiaa koskevien hallituksen
esityksien ja lakialoitteiden käsittely yhdistetään valiokunnissa.
Valiokunta valmistelee mietinnön, jonka jälkeen esitys palaa
eduskunnan täysistuntoon ensimmäiseen käsittelyyn. Laki hyväksytään
tai hylätään lopullisesti täysistunnon toisessa käsittelyssä.
Perustuslailla on
erityismenettely, jossa toisessa käsittelyssä hyväksytty lakiehdotus
jätetään lepäämään vaalien ylitse tai se julistetaan kiireelliseksi.
Tämän raportin kuvauksiin ei ole perustuslain käsittelyjärjestyksen
erityismenettelyn vaiheita lisätty.
Tämän vaiheen keskeisimpänä tuloksena syntyy eduskunnan vastaus.
Vastaus annetaan valtioneuvostolle.
(Ks. Eduskunta lainsäätäjänä.)
4. Hyväksytyn lain käsittely
valtioneuvostossa
Hyväksytyn lain käsittely
valtioneuvostossa sisältää seuraavat vaiheet: lain vahvistaminen
(valtioneuvoston yleisistunto ja presidentin esittely) ja lain
julkaiseminen. Tämän vaiheen tuloksena laki julkaistaan Suomen
säädöskokoelmassa, joka on saatavilla sekä paperimuodossa (Suomen
säädöskokoelman vihkoset, Suomen laki I ja II lakikirjat) että
sähköisenä Internetissä (Finlex-säädöstietopankki).
Lainsäädäntöprosessiin liittyviä toimintoja
Tässä tarkastellaan edellä
kuvattuun lainsäädäntöprosessiin liittyviä toimia, joita ei olisi
riittävän täsmällisesti voitu sijoittaa prosessikuvaukseen, jotka
ovat luonteeltaan jatkuvia.
Tiedottaminen ja koulutus
Tarve tiedottaa lain
säätämisestä vaihtelee. Useissa tapauksissa säädösten muuttumisesta
pitää tiedottaa hyvissä ajoin, jotta yksilöille ja yhteisöille
annetaan mahdollisuus sopeutua muutoksiin.
Valtioneuvoston tiedotusyksikkö
huolehtii pääministerin johdolla valtioneuvoston tiedottamisesta,
sovittaa yhteen valtionhallinnon tiedotustoimintaa sekä huolehtii
valtionhallinnon ulkoisen tiedotuksen yleisestä kehittämisestä.
Käytännössä ministeriöt ja niiden viestintä/tiedotusyksiköt
huolehtivat itse omasta tiedotustoiminnastaan ja sen kehittämisestä.
Ministeriöissä laajoista
hankkeista laaditaan viestintäsuunnitelma. Tiedottamisessa on
otettava huomioon valtionneuvoston kanslian suositukset
valtionhallinnon viestinnässä noudatettavista periaatteista ja
toimintatavoista. Valmistelijoiden on annettava tietoa
tiedotusvälineille ja kansalaisille lainsäädännön
valmisteluvaiheista, esillä olevista vaihtoehdoista ja niiden
vaikutusten arvioinneista sekä asiaan liittyvistä yksilöiden ja
yhteisöjen vaikutusmahdollisuuksista. Valmisteluun liittyvät
mietinnöt ja lausuntokierrokselle lähteneet ehdotukset tulee
julkaista ministeriön internet-sivuilla.
Eduskuntakäsittelyn osalta
hoitaa tiedotuksen eduskuntatiedotus, jonka päätehtäväalueita ovat
mediaviestintä, verkkoviestintä sekä kansalaisten tiedotuspalvelu.
Se järjestää tiedotustilaisuuksia, tekee tiedotteita ja vastaa
median tietopalvelusta. Tiedotus koordinoi eduskunnan verkkopalvelua
ja toimittaa Uutisruutua. Kansalaisten informoimiseksi tuotetaan mm.
esittelyaineistoja, kalentereita ja julkaisuja, sekä vastataan
puhelin-, sähköposti- ja kirjeviesteihin.
Viranomaistahojen lisäksi
tiedottamisesta pitävät huolen myös etujärjestöt ja yhteisöt, jotka
järjestävät jäsenilleen myös koulutusta.
Täytäntöönpano ja vaikutusten seuranta
Lain täytäntöönpano voi
edellyttää alempien säädösten muuttamista ja lain rinnalla onkin
mahdollisesti jo valmisteltu asetuksia. Laajoissa
kokonaisuudistuksissa on jo valmisteluvaiheessa suunniteltava, miten
lain vaikutusten seuranta toteutetaan. Jälkikäteinen seuranta on
tärkeää erityisesti silloin, jos säädöshankkeen vaikutusten
selvittämiseen on liittynyt ongelmia tai epävarmuutta. Säädöksen vaikutuksia voidaan (tulevaisuudessa) seurata esimerkiksi
www.otakantaa.fi -palvelussa, jossa aihepiiristä mahdollisesti käydään keskustelua.
<< Takaisin etusivulle
|